Voel je fit

Voel je fit

Voel je fit - leuke tips om weer fit te worden!

Voel je fit met deze tips en zorg dat jouw doelen niet alleen een wens blijven! Het is namelijk vaak zo dat we ons voornemen om fitter te worden en dus: meer te gaan sporten en bewegen, gezonder te eten en voldoende te slapen. 

Maar toch blijkt het voor vele in de praktijk maar moeilijk vol te houden of zijn de doelen niet haalbaar. Maar waarom houden we het niet vol om ons fit te voelen en lukt het ons niet om doelen te bereiken? En willen we niet teveel? 

Er is meer nodig dan alleen beweging en sport om je goed in je vel te voelen en je fit te voelen. Je vind hier meerdere praktische tips die je kunnen helpen om je doelen waar te maken! Deze tips helpen je om stappen te maken in wat je energie geeft en om je fit te voelen! 

Voel je fit vanuit huis, hoe doe je dat?

Door de huidige corona situatie is het voor iedereen lastiger geworden om te sporten zoals we gewend zijn. Maar dat betekent zeker niet dat het moeilijk is, of onmogelijk. Juist nú hebben we namelijk meer tijd over om beweging en trainingen in onze dag- en week planningen op te nemen. 

Schiet het sporten er toch bij in? Dan kan het helpen om thuis aan de slag te gaan met een paar simpele tips om je weer fit te voelen. Grote fitnessapparaten aan schaffen of een sportkamer inrichten hoeft echt niet om al snel een effectieve workout vanuit huis te kunnen doen. 

Wat heb je dan wel nodig om vanuit huis te sporten en een goede workout thuis te kunnen doen?

Weerstandsbanden gebruiken

Weerstandsbanden worden ook wel Fitness Elastieken genoemd. Weerstandsbanden zijn een onwijs handige en makkelijke tool om je training meer effect geven. Vooral als je thuis wilt trainen, je kan met weerstandbanden al een hoop doen!

Ik gebruik zelf de weerstandsbanden van WORKOUT GEAR, een effectieve, betaalbare en goede set om al je oefeningen thuis mee te doen.

De fitness elastieken hebben verschillende niveaus van weerstand en kunnen voor veel verschillende en makkelijke spieroefeningen worden gebruikt, waarmee je echt een goede training kan neerzetten.

Weerstandsbanden worden veel gebruikt binnen de fitness en er zijn veel verschillende trainingen mee te bedenken. Online zijn er ook veel oefeningen te vinden waardoor je binnen no-time fit kan worden met de weerstandsbanden.

De banden zijn verpakt in een handige hoes. De set bestaat uit fitness elastieken met verschillende niveaus van weerstand en kleuren. Die geven aan hoe licht of zwaar de elastieken zijn. Kies dus welk niveau bij jou past en bouw het langzaam op. Je kan zowel je boven – als je onderlichaam spieren hiermee trainen, dus Full Body Workout kom maar op!


Train bijvoorbeeld met deze Nederlandse video met handige oefeningen voor billen & benen, oefeningen die je makkelijk thuis kan doen met de weerstandsbanden van workout gear. Mijn persoonlijke favoriete trainingen zijn van Pamela Reif, je vindt haar op Youtube. Probeer bijvoorbeeld deze Booty Workout met weerstandbanden!

Dumbells

Voel je fit vanuit huis: het aanschaffen van een paar dumbells of kettlebells is een heel goed idee om veel verschillende oefeningen te kunnen doen vanuit huis en fit te blijven. Je kan bijvoorbeeld bij Decathlon mooie en betaalbare dumbells bestellen waarmee je makkelijk arm en been oefeningen thuis kan doen. Geen sportspullen is dus geen excuus meer! 

Daarnaast heeft Decathlon ook handige gratis workouts die je online kan vinden met instructies voor verschillende trainingen!

 

Extra Tip: wil je vanuit thuis gaan sporten, plan deze trainingen wel in want juist vanuit huis is het verleidelijk om toch iets anders te gaan doen. Maak dus tijd in je agenda vrij! Een extra voordeel is wel dat je geen extra tijd kwijt bent om van en naar de sportschool te komen.

Goede energie - doe het voor jezélf

Waar krijg jij energie van en waar zou jij je op willen focussen? Waar heb je de afgelopen tijd te weinig tijd voor gehad of word je extra blij van? Kijk juist naar deze zaken en het zal veel leuker zijn om aan je eigen ontwikkeling te werken. Aan je ontwikkeling werken helpt ook mee om je (weer) fit te voelen. 

Schrijf het eens op voor jezelf, welke dingen geven jou energie en welke dingen nemen je energie? Plan meer in van wat je energie geeft en waar mogelijk minder van wat jou energie kost. Weet je niet zo goed waar je energie van krijgt? Vraag het eens aan vrienden of familie, wanneer zien ze jou stralen? Waar krijg je direct een lach van op je gezicht? Vaak kan dit je al veel inzicht geven over de dingen waar jij blij van wordt.

Een boekje wat je hierbij kan helpen is bijvoorbeeld het 6 minuten dagboek. Het boekje laat je nadenken over waar je gelukkig van wordt en dat kan je helpen om meer energie te krijgen en doelen beter vol te houden. Probeer het eens en kijk wat voor jou werkt.

Ik zal een voorbeeld geven: zelf wil ik dit jaar meer tijd maken voor lezen, iets waar ik energie van krijg maar te weinig doe. Dit jaar wil ik daarom elke maand minimaal één boek lezen. Ik heb aan het begin van het jaar al veel leuke titels gekozen en ik ben daardoor ook met mensen in gesprek gekomen over verschillende boeken en ik heb veel leuke tips gekregen. 

Alleen door erover na te denken en het erover te hebben kreeg ik al veel energie. Oke, nu is lezen natuurlijk niet de meest actieve hobby maar als ik energie krijg van lezen zit ik ook beter in mijn vel. En daardoor ga je bijvoorbeeld wel nog even die training doen. Zie energie verzamelen daarom als iets wat je beter gaat laten voelen. 

Let wel op dat het meer een streven blijft en geen keihard doel wordt. Het is namelijk een doel voor jezelf en niet iets dat moet. Zorg dat je het doet omdat het iets is wat je leuk vindt en omdat het je uiteindelijk energie gaat geven. Zo zal het ook leuk gaan worden om eraan te werken en ga je je steeds fitter voelen.

Focussen - tips

Heb je te weinig tijd voor jezelf, je relatie of voor je hobby’s die je graag doet? Wil je misschien meer tijd met je geliefden doorbrengen, vaker een boek lezen of gewoon wat meer bankhangen? Bedenk wat voor jou een positieve toevoeging zou zijn aan je leven en waar je aandacht aan wilt geven. 

Als je je fit wilt voelen, bedenk dan hoe het zal zijn als dit je is gelukt. Vaak denk ik tijdens het sporten na over hoe ik er die zomer in bikini bij zal lopen, klinkt misschien gek maar het is wel hartstikke leuk en motiverend. Dit heet namelijk visualiseren en heeft bewezen effect. Meer over het visualiseren van doelen lees je hier (nr. 4). Al helemaal als je je het resultaat inbeeld zal het einddoel tastbaarder zijn en zal je eerder je doel bereiken.

Denk na over een sport of activiteit waar je niet tegenop ziet en wat vol te houden is, of zoek een nieuwe uitdaging. Weet je niet welke sport je moet kiezen? Lees hier dit artikel die je kan helpen als je niet weet welke sport je moet kiezen: Een sport kiezen die bij je past

Ook helpt het om dit helder te krijgen voor jezelf door het op te schrijven. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus grote kans dat het je motiveert of juist op nieuwe ideeën brengt als je erover nadenkt. En dat werkt echt, net als mijn voorbeeld met de boeken. Ik sprak daarna collega’s en vrienden over goede boeken, omdat je er bewust mee bezig bent.

Éen doel

Stel jezelf liever één doel waar je blij van wordt, dan dat je jezelf onhaalbare doelen voorneemt. Heb je geen specifieke doelen maar wil je je gewoon wat fitter voelen? Ga dan voor 1 haalbaar streven en probeer het te beperken tot één haalbare actie waar je op wilt focussen. Bijvoorbeeld: ik wil minimaal 1 sportactiviteit vinden die ik vanuit huis kan doen en leuk vind. Probeer verschillende tips tot je ziet wat voor jou werkt.

Of: ik pak elke maand minimaal één keer de fiets/ga lopen van de weg van .. (bijvoorbeeld werk) naar .. (bijvoorbeeld huis). Of wat wij zelf een erg leuke vinden om naar uit te kijken; dit jaar gun ik mijzelf minimaal 3 vakanties/breaks! Ook vakanties in eigen land in huisjes of op een camping kunnen een optie zijn. Bovendien een goede reden en motivatie om in shape te komen voor die tijd 🙂

Je fit voelen is zoveel meer dan enkel sportieve doelen behalen. Als jij je goed voelt komt ook dat vanzelf. Denk een beetje aan jezelf! Heel veel succes!

Veel succes fitter worden